U bevindt zich op: Home / afvalstoffenheffing

Veel gestelde vragen afvalstoffenheffing/restafvalteller

Toon alles / Verberg alles

Wanneer moeten we de afvalstoffenheffing betalen?

Op www.bsr.nl vindt u antwoord op vragen over de betaling van de Afvalstoffenheffing.

Trefwoorden: afvalstoffenheffing, betalen

Waarom is de afvalstoffenheffing voor 2019 gestegen?

De stijging van de afvalstoffenheffing heeft verschillende oorzaken. Allereerst is de belasting die gemeenten betalen voor het verbranden van restafval sterk gestegen. Daarnaast zijn ook bedrijfskosten van Avri zoals loon- en verzekeringskosten gestegen. Tegelijkertijd brengen grondstoffen zoals papier en kunststofverpakkingen minder geld op. 
Door de stijging van de afvalstoffenheffing kan de indruk ontstaan dat afval scheiden niet loont. De afvalstoffenheffing zou echter veel hoger zijn en sterker stijgen als inwoners hun afval minder goed scheiden. Als er meer restafval is stijgen de kosten voor het verbranden. Ook zijn er minder opbrengsten van grondstoffen, want die worden immers samen met het restafval verbrand. 

 

Het containerpakket voor mijn restafvalcontainers op de restafvalteller klopt niet.

Wij kunnen uw gegevens controleren. Stuurt u hiervoor alstublieft een mail met de benodigde informatie via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53. Geef alstublieft aan wat er volgens u niet klopt. Wij gaan dan uw gegevens controleren. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht van ons. Het kan zijn dat we een handhaver bij u langs moeten sturen om uw containerpakket te controleren.

Ik wil bezwaar maken tegen de afvalstoffenheffing. Waar kan ik terecht?

U kunt pas bezwaar maken wanneer u de aanslag van de afvalstoffenheffing hebt ontvangen van de Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR). Dat is aan het begin van het jaar.
U kunt bezwaar maken binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Dit kan schriftelijk. Het kan ook via het digitaal loket van de BSR. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig

Trefwoorden: afvalstoffenheffing, bezwaar, bsr

Ik ben het niet eens met het aantal aanbiedingen waarvoor ik word aangeslagen.

Bent u het niet eens met het aantal aanbiedingen waarvoor u wordt aangeslagen, zoals het aantal dat genoemd wordt in de Restafvalteller? Neemt u dan contact op met de BSR of maak bezwaar tegen de aanslag bij de BSR.
U kunt pas bezwaar maken wanneer u de aanslag van de afvalstoffenheffing hebt ontvangen van de Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR). U kunt bezwaar maken binnen 6 weken na dagtekening van de aanslag. Dit kan schriftelijk en moet ondertekend zijn. Het kan ook via het digitaal loket van de BSR. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.

Mijn containerpakket is gedurende het afgelopen jaar veranderd. Ik zie dat niet op de Restafvalteller. Hoe weet ik zeker dat het klopt?

Als het goed is, is op de restafvalteller te zien dat uw containerpakket veranderd is. Als dat niet het geval is, stuurt u dan alstublieft een mail met de benodigde informatie via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53. Wij gaan dan uw gegevens controleren. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht van ons.

Het bedrag op de aanslag voor de afvalstoffenheffing is anders dan ik op de restafvalteller zie staan.

Op de restafvalteller ziet u het bedrag voor het aantal aanbiedingen. Daar moet u nog wel het vaste basistarief bij optellen. Het basistarief voor 2019 is € 169 per jaar voor één restafvalcontainer of één afvalpas, plus een eventuele verhoging voor de bestrijding van zwerfafval (deze verschilt per gemeente). Voor iedere extra restafvalcontainer wordt dit verhoogd met € 50. Daarnaast betaalt u per aanbieding van restafval.
Mocht u toch nog vragen hebben over een eventueel verschil tussen het bedrag op uw aanslag en de Restafvalteller, neem dan contact op met Avri via info@avri.nl of bel met ons Klantcontactcentrum, via (0345)-58 53 53.

Waarom moet ik op de Restafvalteller inloggen met DigiD?

Het gaat hier om belastinggegevens waar Avri en BSR zorgvuldig mee om moeten gaan. Met uw DigiD kunt u op een veilige manier inloggen. De veiligheid wordt regelmatig getest door de overheid. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Hoe kom ik aan een DigiD-code?

Die kunt u aanvragen via www.digid.nl. Hiervoor heeft u onder andere uw burgerservicenummer nodig.

Hoe moet ik de restafvalteller gebruiken?

Gaat u naar de link naar de Restafvalteller op de homepage van onze website. Wanneer u daarop klikt komt u op de website van de Belastingsamenwerking Rivierenland (BSR)  terecht. Daar kunt u een DigiD aanvragen of wanneer u die al hebt, meteen doorklikken naar uw BSR-pagina, waar u uw gegevens kunt vinden.

Het lukt mij niet om de restafvalteller te gebruiken, kunt u mij vertellen wat er op de teller staat?

Nee, helaas kunnen wij dat niet controleren. Er kan alleen ingelogd worden met uw DigiD en die hebben wij niet en mogen wij ook niet gebruiken. U moet zelf inloggen met DigiD om dat na te kunnen gaan. Vanwege privacyoverwegingen kunnen wij dat niet voor u doen.

Hoe zit het met privacy en veiligheid van de Restafvalteller?

De beveiliging is geregeld via DigID. DigiD staat voor Digitale Identiteit en is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. U gebruikt DigiD om u te legitimeren op internet. Zo weten overheidsorganisaties dat ze ook echt met u te maken hebben. Veel overheidsorganisaties en organisaties die een overheidstaak uitvoeren bieden diensten aan met DigiD.
De veiligheid wordt regelmatig getest door de overheid. Kijk voor meer informatie op www.digid.nl.

Ik ga binnenkort verhuizen. Hoe voorkom ik dat ik de rekening betaal voor het aanbieden van restafval van de nieuwe bewoners?

Als u staat ingeschreven op uw nieuwe adres stopt het betalen voor het aanbieden van restafval op uw oude adres.

Trefwoorden: afvalstoffenheffing, verhuizen

Deel deze pagina opLinkedIn