U bevindt zich op: Home/Inwoners/Afval/Aanbiedregels/ rode-kaart

Ik heb een rode kaart aan mijn container hangen, wat nu?

Het kan zijn dat u uw container terugvindt met een rode kaart. Dit betekent dat de container niet op de juiste manier is aangeboden volgens onze aanbiedregels en daarom niet is geleegd. Om er voor te zorgen dat  wij tijdens de volgende ophaalronde uw container wel kunnen leegmaken, kunt u hieronder lezen hoe u het probleem kunt oplossen.

Hoe los ik het op?

  1. Het deksel van uw container staat open omdat er teveel afval in uw container zit
  2. Uw container heeft geen chip of de chip is kapot
  3. Uw container is te zwaar
  4. Het afval in uw container zit vast
  5. Er zit afval in uw container dat er niet in mag

1) Het deksel van de container was niet gesloten, omdat deze te vol zat

Hoe zorg ik ervoor dat het de volgende keer het afval wel wordt meegenomen?

Als de deksel van de container open staat, kan er bij het leegmaken afval naast de vrachtwagen vallen. Daarom is het belangrijk dat de deksel van de container dicht is. Maak afval dat te groot is eerst kleiner zodat het in de container past. Lukt dat niet, of hebt u te veel afval? U kunt alles behalve groente-, fruit- en etensresten naar de milieustraat brengen. Dat is meestal gratis. U kunt het afval ook bewaren tot de volgende ophaalronde.  

Hebt u regelmatig meer afval dan in uw container past? Dan kunt u ook uw kleine container omruilen voor een grotere, of een tweede container aanvragen. Meer informatie.

2) Container heeft geen chip of chip is kapot

Wat moet ik doen als mijn container geen chip heeft of deze is kapot?

Als de chip weg is of niet meer goed werkt, kan onze vrachtwagen uw restafval- of pdb-container niet leegmaken. Neem contact met ons op, zodat we een afspraak kunnen maken om de chip te vervangen. 

3) Uw container is zwaarder dan 80 kg

Hoe voorkom ik dat mijn container te zwaar wordt?

Het is lastig om zelf te weten of uw container te zwaar is. 80 kilo is erg veel, daar zit u niet snel aan tenzij u bijvoorbeeld veel nat tuinafval in uw container doet. Dat is erg zwaar; laat het eerst drogen voor u het in de container doet. Zand, grond, stenen of tegels mogen in geen enkele container, deze kunt u naar de milieustraat brengen. Tip: zet uw container bij elke ophaaldag aan de weg.

4) Het afval in uw container zit vast.

Hoe voorkom ik dat mijn afval vast komt te zitten?

Vooral plastic verpakkingen, drinkpakken en blik kunnen vastgeklemd raken in de container. U voorkomt dit door het afval niet te hard aan te stampen. Maak de verpakkingen goed plat of klein, dan past er meer in de container. Hebt u te weinig ruimte in uw kleine pdb-container? Deze kunt u kosteloos laten omruilen voor een grote container. U kunt ook een tweede container aanvragen. 

In de winter kan vooral gft-afval vastvriezen. Tips om vastvriezen te voorkomen

5) Er zit afval in uw container dat er niet in mag.

Hoe zorg dat mijn afval de eerstvolgende ophaalronde wel wordt meegenomen?

Voor u de container bij de volgende ophaalronde weer aan de weg zet, moet u het afval dat er niet in hoort, er eerst uit halen. Doe dat afval in de juiste andere bak of breng het naar de milieustraat. 

Om te weten in welke bak u iets moet weggooien, kunt u de algemene informatie per afvalsoort bekijken. Daarnaast kunt u zoeken in de Afvalwijzer op de website of in de Avri-app. Daar is van bijna alles te vinden bij welke afvalsoort het hoort.

Komt u er niet uit of hebt u nog vragen? Neem dan contact op met ons Klantcontactcentrum via e-mail info@avri.nl of telefoon. Onze Afvalcoaches helpen u ook graag op weg, zij zijn te bereiken via afvalcoach@avri.nl

Deel deze pagina opLinkedIn