U bevindt zich op: Home/Inwoners/Afval/Afvalstoffenheffing/ Wat betaalt u voor uw afval?

Wat betaalt u voor uw afval?

Naast een basisbedrag dat voor iedereen gelijk is, betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt. Als u uw afval goed scheidt, hoeft u minder restafval weg te gooien en kunnen we de gescheiden afvalsoorten opnieuw gebruiken. 

Hoeveel betaalt u in 2023


Belangrijkste tarieven afvalstoffenheffing 2023

 
Basistarief voor heel 2023 (voor iedereen gelijk)€292,00**
  

Inclusief:

  • één restafvalcontainer of de mogelijkheid gebruik te maken van een ondergrondse container voor restafval
  • één of twee containers voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik, gft en papier
  • het formaat van de container (140 of 240 liter) is hierbij niet van belang
  • het gebruik van de milieustraten is gratis, met uitzondering van bouw- en sloopafval, schoon puin, grond, dakleer, hout a- en b-kwaliteit, hout c-kwaliteit, schoon gips en restafval
 
 

Extra

- per extra restafvalcontainer (140/240 liter) per jaar

- per extra container voor gft, papier of plastic verpakkingen, drinkpakken en blik (140/240 liter) per jaar

 

€ 50,00

€ 0,00

Variabel tarief (per keer)

- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor hoogbouw en stadscentra
- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor overige huishoudens 
- grijze restafvalcontainer 140 liter 
- grijze restafvalcontainer 240 liter 
- gft-container (140 en 240 liter) 
- papiercontainer (140 en 240 liter) 
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik
- brengcontainers voor glas, papier, textiel
- milieubox



€ 0,80**
€ 1,00
€ 4,67
€ 8,00
gratis
gratis
gratis
gratis
gratis

Kosten die niet via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht worden

- restafval op milieustraat per huisvuilzak van maximaal 60 liter


- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval (via factuur) 
- een containerwisseling van 240 liter restafvalcontainer naar een 140 liter restafvalcontainer en van een 140 liter naar een 240 liter container voor gft, pdb of papier is gratis. Alle andere containerwisselingen kosten € 35,00 per levering van 1 of meer containers.
- omwisselen van een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor een container voor restafval voor inwoners buitengebied
- omwisselen van een container voor restafval voor een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor inwoners buitengebied



2 maal het reguliere variabele tarief
€ 20,00
€ 35,00


€ 35,00
 

€ 0,00

* Het basistarief van € 292,00 wordt per gemeente aangepast aan de hand van een of meerdere aanvullende diensten. Zie hoofdstuk 6 en 7 in de tarieventabel 2023.

 

**Gebruikers van ondergrondse restafvalcontainers die in hoogbouw of stadscentra wonen hebben minder mogelijkheden om groente-, fruit- en tuinafval apart te houden. Het tarief is daarom 20% lager dan voor gebruikers die gft wel kunnen scheiden.

 

Hoeveel betaalt u in 2022?


Belangrijkste tarieven afvalstoffenheffing 2022

 
Basistarief voor heel 2022 (voor iedereen gelijk)€279,00**
  

Inclusief:

  • één restafvalcontainer of de mogelijkheid gebruik te maken van een ondergrondse container voor restafval
  • één of twee containers voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik, gft en papier
  • het formaat van de container (140 of 240 liter) is hierbij niet van belang
  • het gebruik van de milieustraten is gratis, met uitzondering van bouw- en sloopafval, schoon puin, grond, dakleer, hout a- en b-kwaliteit, hout c-kwaliteit, schoon gips en restafval
 
 

Extra

- per extra restafvalcontainer (140/240 liter) per jaar

- per extra container voor gft, papier of plastic verpakkingen, drinkpakken en blik (140/240 liter) per jaar

 

€ 50,00

€ 0,00

Variabel tarief (per keer)

- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor hoogbouw en stadscentra
- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor overige huishoudens 
- grijze restafvalcontainer 140 liter 
- grijze restafvalcontainer 240 liter 
- gft-container (140 en 240 liter) 
- papiercontainer (140 en 240 liter) 
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik
- brengcontainers voor glas, papier, textiel
- milieubox



€ 0,80**
€ 1,00
€ 4,67
€ 8,00
gratis gratis
gratis
gratis
gratis

Kosten die niet via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht worden

- restafval op milieustraat per huisvuilzak van 60 liter (met pinpas betalen op milieustraat)
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval (via factuur) 
- een containerwisseling van 240 liter grijze restafvalcontainer naar een 140 liter grijze restafvalcontainer is gratis. Alle andere containerwisselingen kosten € 35,00 per levering van 1 of meer containers (via factuur)
- omwisselen van een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor een container voor restafval voor inwoners buitengebied
- omwisselen van een container voor restafval voor een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor inwoners buitengebied



€ 2,40
€ 20,00
€ 35,00

€ 35,00
 

€ 0,00

* Het basistarief van € 279,00 wordt in onderstaande gemeenten verhoogd met een jaarlijks bedrag voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en/of een opslag voor zwerfafval en/of incontinentiemateriaal/medisch afval:

  • Inwoners van de gemeente Buren betalen € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Culemborg betalen € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Maasdriel betalen € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente West Betuwe betalen € 7,53 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden, € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval en € 7,17 voor het inzamelen van luier- en incontinentiemateriaal.
  • Inwoners van de gemeente West Maas en Waal betalen € 7,53 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden, € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval en € 2,50 voor incontinentiemateriaal en/of medisch afval.
  • Inwoners van de gemeente Zaltbommel betalen € 3,40 voor het verwijderen van zwerfafval en € 5,95 voor het inzamelen van luier- en incontinentiemateriaal.
  • Inwoners van de gemeente Tiel betalen € 10,92 voor het verwijderen van zwerfafval en € 2,69 voor het inzamelen van luier- en incontinentiemateriaal.
  • Inwoners van de gemeente Neder-Betuwe betalen € 5,83 voor het inzamelen van luier- en incontinentiemateriaal. Bij gebruik van (semi-ondergrondse) verzamelcontainer voor luier- en incontinentiemateriaal betalen inwoners van de gemeente Neder-Betuwe € 0,50 per aanbieding.
 
 

**Gebruikers van ondergrondse restafvalcontainers die in hoogbouw of stadscentra wonen hebben minder mogelijkheden om groente-, fruit- en tuinafval apart te houden. Het tarief is daarom 20% lager dan voor gebruikers die gft wel kunnen scheiden.

 

Wanneer betaalt u Afvalstoffenheffing?

U ontvangt van Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR) de aanslag voor het basistarief van het huidige jaar en de aanslag voor het aantal keer dat u restafval hebt aangeboden in het vorige jaar. 

Afvalstoffenheffing en -inning.

Wilt u meer lezen over de heffing en de inning van de afvalstoffenheffing?

Afvalstoffenheffing

Naar boven

Tarieven afvalstoffenheffing 2023

Graag een volledig overzicht van alle tarieven?

Tarieven 2023 (pdf)

Tarieven afvalstoffenheffing 2022

Graag een volledig overzicht van alle tarieven? 

Tarieven 2022 (pdf)

Naar boven

Over PDF-bestanden

PDF-bestanden kunt u openen met onder meer het gratis programma Adobe Acrobat Reader.

Deel deze pagina opLinkedIn