U bevindt zich op: Home/Inwoners/Afval/Afvalstoffenheffing/ Wat betaalt u voor uw afval?

Wat betaalt u voor uw afval?

Naast een basisbedrag dat voor iedereen gelijk is, betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt. Als u uw afval goed scheidt, hoeft u minder restafval weg te gooien en kunnen we de gescheiden afvalsoorten opnieuw gebruiken. 

Hoeveel betaalt u in 2020?


Belangrijkste tarieven afvalstoffenheffing 2020

 
Basistarief voor heel 2020 (voor iedereen gelijk)€211,00*

Inclusief:

  • één restafvalcontainer of de mogelijkheid gebruik te maken van een ondergrondse container voor restafval
  • één of twee containers voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik, gft en papier

    Het formaat van de container (140 of 240 liter) is hierbij niet van belang.
 
  • Het gebruik van de milieustraten (gratis, met uitzondering van bouw- en sloopafval, puin, grond en restafval)
 
 

Extra

- per extra restafvalcontainer (140/240 liter) per jaar
- per extra container voor gft, papier of plastic verpakkingen, drinkpakken en blik (140/240 liter) per jaar

 

€ 50,00
€ 0,00

Variabel tarief (per keer)

- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor hoogbouw en stadscentra
- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor overige huishoudens 
- grijze restafvalcontainer 140 liter 
- grijze restafvalcontainer 240 liter 
- gft-container (140 en 240 liter) 
- papiercontainer (140 en 240 liter) 
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik
- brengcontainers voor glas, papier, textiel
- milieubox



€ 0,96**
€ 1,20
€ 5,60
€ 9,60
gratis gratis
gratis
gratis
gratis

Kosten die niet via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht worden

- restafval op milieustraat per huisvuilzak van 60 liter (met pinpas betalen op milieustraat)
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval (via factuur)
- een containerwisseling van 240 liter grijze restafvalcontainer naar een 140 liter grijze restafvalcontainer is gratis. Alle andere containerwisselingen kosten € 35 per levering van 1 of meer containers (via factuur)
- omwisselen van een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor een container voor restafval voor inwoners buitengebied
- omwisselen van een container voor restafval voor een toegangspas voor ondergrondse restafvalcontainer voor inwoners buitengebied



€ 2,88
€ 20,00
€35,00***


€ 35,00

€ 0,00

* Het basistarief van € 211,00 wordt in onderstaande gemeenten verhoogd met een jaarlijks bedrag voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en/of een opslag voor zwerfafval en/of incontinentiemateriaal/medisch afval:

  • Inwoners van de gemeente West Betuwe betalen € 6,93 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente West Maas en Waal betalen € 2,94 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden, € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval en € 4,43 voor incontinentiemateriaal en/of medisch afval.
  • Inwoners van de gemeente Maasdriel betalen € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Buren betalen € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Culemborg betalen € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Zaltbommel betalen € 3,20 voor het verwijderen van zwerfafval. 
  • Inwoners van de gemeente Tiel betalen € 10,43 voor het verwijderen van zwerfafval en € 2,75 voor incontinentiemateriaal en/of medisch afval.
 
 

**Gebruikers van ondergrondse restafvalcontainers die in hoogbouw of stadscentra wonen hebben minder mogelijkheden om groente-, fruit- en tuinafval apart te houden. Het tarief is daarom 20% goedkoper dan voor gebruikers die gft wel kunnen scheiden.
***Het eenmalig omwisselen van een 140 liter naar een 240 liter container voor plastic verpakkingen, drinkpakken en blik is tot 1 april 2020 gratis.

 

Hoeveel betaalt u in 2019?


Belangrijkste tarieven afvalstoffenheffing 2019
Basistarief voor heel 2019 (voor iedereen gelijk) € 169,00*

Inclusief:

  • één restafvalcontainer of de mogelijkheid gebruik te maken van een ondergrondse container voor restafval
  • één of twee containers voor plastic verpakkingen en drinkpakken, gft en papier

    Het formaat van de container (140 of 240 liter) is hierbij niet van belang.
  • Het gebruik van de milieustraten (gratis, met uitzondering van bouw- en sloopafval, puin, grond en restafval)

Extra:

- per extra restafvalcontainer (140/240 liter) per jaar
- per extra container voor gft, papier of plastic verpakkingen en drinkpakken (140/240 liter) per jaar

 

€ 50,00
€ 0,00

Variabel tarief (per keer)

- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor huishoudens in hoogbouw en stadscentra
- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor overige huishoudens 
- grijze restafvalcontainer 140 liter 
- grijze restafvalcontainer 240 liter 
- gft-container (140 en 240 liter) 
- papiercontainer (140 en 240 liter) 
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen en drinkpakken
- brengcontainers voor glas en blik, papier, textiel
- milieubox

€ 0,80**


€ 1,00
€ 4,67
€ 8,00
gratis gratis
gratis
gratis
gratis

Kosten die niet via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht worden:

- restafval op milieustraat per huisvuilzak van 60 liter (met pinpas betalen op milieustraat)
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval (via factuur)
- een containerwisseling van 240 liter grijze restafvalcontainer naar een 140 liter grijze restafvalcontainer is gratis. Alle andere containerwisselingen kosten € 35 per levering van 1 of meer containers (via factuur)


€ 2,40 
€ 20,00
€ 35,00

* Het basistarief van € 169,00 wordt in onderstaande gemeenten verhoogd met een jaarlijks bedrag voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en/of een opslag voor zwerfafval:

  • Inwoners van de gemeente West Betuwe betalen € 6,78 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en € 3,05 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente West Maas en Waal betalen € 3,02 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en € 3,06 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Maasdriel betalen € 3,06 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Culemborg betalen € 3,09 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Zaltbommel betalen € 3,11 voor het verwijderen van zwerfafval. 
  • Inwoners van de gemeente Tiel betalen € 10,13 voor het verwijderen van zwerfafval en het legen van de openbare prullenbakken.

** Gebruikers van ondergrondse restafvalcontainers die in hoogbouw of stadscentra wonen hebben minder mogelijkheden om groente-, fruit- en tuinafval apart te houden. Het tarief is daarom 20% goedkoper dan voor gebruikers die gft wel kunnen scheiden.

Wanneer betaalt u Afvalstoffenheffing?

In de periode van januari tot en met mei ontvangt u van Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR) de aanslag voor het basistarief van 2020 en de aanslag voor het aantal keer dat u restafval hebt aangeboden in 2019.

Afvalstoffenheffing en -inning.

Wilt u meer lezen over de heffing en de inning van de afvalstoffenheffing?

Afvalstoffenheffing

Naar boven

Tarieven afvalstoffenheffing 2020

Graag een volledig overzicht van alle tarieven? 

Tarieven 2020 (pdf)

Naar boven

Tarieven afvalstoffenheffing 2019

Bekijk hier de tarieven van 2019

Tarieven 2019 (pdf)

Over PDF-bestanden

PDF-bestanden kunt u openen met onder meer het gratis programma Adobe Acrobat Reader.

Deel deze pagina opLinkedIn