U bevindt zich op: Home /Inwoners /Afval /Afvalstoffenheffing / Wat betaalt u voor uw afval?

Wat betaalt u voor uw afval?

Naast een basisbedrag dat voor iedereen gelijk is, betaalt u per keer dat u restafval aanbiedt. Als u uw afval goed scheidt, hoeft u minder restafval weg te gooien. Goed scheiden is minder betalen. 

Hoeveel betaalt u in 2019?


Belangrijkste tarieven afvalstoffenheffing 2019
Basistarief voor heel 2019 (voor iedereen gelijk) € 169,00*

Inclusief:

  • één restafvalcontainer of de mogelijkheid gebruik te maken van een ondergrondse container voor restafval
  • één of twee containers voor plastic verpakkingen en drinkpakken, gft en papier

    Het formaat van de container (140 of 240 liter) is hierbij niet van belang.
  • Het gebruik van de milieustraten (gratis, met uitzondering van bouw- en sloopafval, puin, grond en restafval)

Extra:

- per extra restafvalcontainer (140/240 liter) per jaar
- per extra container voor gft, papier of plastic verpakkingen en drinkpakken (140/240 liter) per jaar

 

€ 50,00
€ 0,00

Variabel tarief (per keer)

- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor huishoudens in hoogbouw en stadscentra
- inworp ondergrondse restafvalcontainer per zak van 30 liter voor overige huishoudens 
- grijze restafvalcontainer 140 liter 
- grijze restafvalcontainer 240 liter 
- gft-container (140 en 240 liter) 
- papiercontainer (140 en 240 liter) 
- container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen en drinkpakken
- brengcontainers voor glas en blik, papier, textiel
- milieubox

€ 0,80**


€ 1,00
€ 4,67
€ 8,00
gratis gratis
gratis
gratis
gratis

Kosten die niet via de afvalstoffenheffing in rekening gebracht worden:

- restafval op milieustraat per huisvuilzak van 60 liter (met pinpas betalen op milieustraat)
- voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval (via factuur)
- een containerwisseling van 240 liter grijze restafvalcontainer naar een 140 liter grijze restafvalcontainer is gratis. Alle andere containerwisselingen kosten € 35 per levering van 1 of meer containers (via factuur)


€ 2,40 
€ 20,00
€ 35,00

* Het basistarief van € 169,00 wordt in onderstaande gemeenten verhoogd met een jaarlijks bedrag voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en/of een opslag voor zwerfafval:

  • Inwoners van de gemeente West Betuwe betalen € 6,78 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en € 3,05 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente West Maas en Waal betalen € 3,02 voor het wekelijks inzamelen van gft-afval in de zomermaanden en € 3,06 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Maasdriel betalen € 3,06 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Culemborg betalen € 3,09 voor het verwijderen van zwerfafval.
  • Inwoners van de gemeente Zaltbommel betalen € 3,11 voor het verwijderen van zwerfafval. 
  • Inwoners van de gemeente Tiel betalen € 10,13 voor het verwijderen van zwerfafval en het legen van de openbare prullenbakken.

** Gebruikers van ondergrondse restafvalcontainers die in hoogbouw of stadscentra wonen hebben minder mogelijkheden om groente-, fruit- en tuinafval apart te houden. Het tarief is daarom 20% goedkoper dan voor gebruikers die gft wel kunnen scheiden.

Wanneer betaalt u Afvalstoffenheffing?

In de periode van januari tot en met mei ontvangt u van Belasting Samenwerking Rivierenland (BSR) de aanslag voor het basistarief van 2019 en de aanslag voor het aantal keer dat u restafval hebt aangeboden in 2018.

Afvalstoffenheffing en -inning.

Wilt u meer lezen over de heffing en de inning van de afvalstoffenheffing?

Afvalstoffenheffing

Naar boven

Tarieven afvalstoffenheffing 2019

Ziet u graag een volledig overzicht van alle tarieven? 

Tarieven 2019 (pdf)

Over PDF-bestanden

PDF-bestanden kunt u openen met onder meer het gratis programma Adobe Acrobat Reader.

Deel deze pagina opLinkedIn